SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’ en is de betaalde weg voor zoekresultaten. Het doel van SEA is, net als bij SEO, om meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Bij SEA betaal je voor de hoge posities in de zoekresultaten, waarna je direct zichtbaar bent bovenaan in de zoekresultaten. Dat klinkt eenvoudig, maar het is ontzettend belangrijk dat deze campagnes goed worden ingericht. In tegenstelling tot SEO is SEA een korte termijn investering.
In de hele wereld wordt er gebruikgemaakt van diverse zoekmachines. Google is hierin op dit moment de marktleider, met een percentage van 95%. Google heeft zijn eigen advertentiesysteem, genaamd Google Adwords. Binnen Google Adwords betaal je om met de gewenste zoekwoorden getoond te worden in de zoekresultaten. Het voordeel van Google Adwords is dat je vandaag de campagne maakt en direct bovenaan in de zoekresultaten van Google wordt getoond! Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, betaal je hiervoor. Afhankelijk van het zoekwoord en de concurrentie daarvan, wordt de klikprijs bepaald. Elke klik betekent ook dat er een potentiële klant op de website komt. Hierbij is het erg belangrijk dat je als bedrijf de campagne optimaal hebt ingericht en de campagne maandelijks onderhoudt. Zo blijft de campagne up-to-date.